دانلود مداحی

دانلود مداحی

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

اصلاح نفس و سلامت دل

اصلاح نفس و سلامت دل

اصلاح نفس و سلامت دل

معیار ارزش انسان ها به اندازۀ شناخت و فهم آن ها در به کارگیری تکالیف دینی است. انسان مؤمن و متدیّن به هر میزان که وجودش را از رذائل اخلاقی پاک کند، به همان میزان از برکات و فیوضات الهی بهره مند می گردد. رسول خدا(ص) ضمن روایاتی به سلامت دل و قلب آدمی تأکید نموده و فرموده اند:

****************************

بقیه در ادامه مطلب

****************************

«القَلْبُ مَلِکٌ وَلَهُ جُنُودٌ، فَاِذا صَلُحَ المَلِکُ صَلُحَتْ جُنُوْدُهُ وَاِذا فَسَدَ المَلِکُ فَسَدَتْ جُنُوْدُه[۱]؛ قلب پادشاه و برای او سپاهیانی است؛ چون پادشاه صالح و شایسته باشد، سپاهیانش صالح شوند و اگر پادشاه تبهکار و فاسد گردد، سپاهیان او فاسد شوند.»

پیراستن دل، آدمی را از ریا، نفاق، بخل، کینه، طمع و بدبینی و تنگ نظری دورکرده و او را به دریای رحمت خداوند نزدیک و از ابلیس وجود رها می سازد. زیرا دل چشمه علم و حکمت است، که با پاکیزه نگاه داشتن آن می توان از این چشمۀ زلال بهره گرفت و حقایق هستی را درک نمود.

سلامت و اصلاح دل ـ که با تدیّن و عمل به فرامین و دستورات دین مبین اسلام به آسانی حاصل می شود ـ زمینۀ پرهیز از ظلم و عصیان را فراهم نموده و موجب عطوفت و مهرورزی و خیرخواهی نسبت به سرنوشت همگان می گردد. هم چنین قلب آدمی را جایگاه رحمت خداوند قرار خواهد داد. امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند:

«قُلُوبُ الْعِبَادِ الطَّاهِرَةِ مَوَاضِعُ نَظَرِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ؛ فَمَنْ طَهَّرَ قَلْبَهُ نَظَرَ إِلَیه[۲]؛ دل های پاک طینتان جایگاه توجه خداوند است؛ پس هرکه دلش را پاک نماید، خداوند [با نظر رحمت] بر او بنگرد.»

بدین ترتیب انسان ها باید ابتدا خودشان گام اول را بردارند و زمینۀ رشد خصایص نیک را در وجود خود ایجاد کنند. چراکه در حقیقت، خداوند متعال فقط مصالح و مفاسد اعمال را بیان می کند؛ راه را از بی راهه می نمایاند؛ انتخاب راه و گزینش سعادت و شقاوت را به خود انسان ها سپرده است.[۳] از این رو در روایات، به پاکی قلب و صفای باطنی بسیار توصیه و سفارش شده است. به راستی قلبی که حرم خداوند است، بایسته نیست که غیر او در آن جا سکنا داده شود.

از سوی دیگر خداوند متعال در وجود انسان ها، عشقِ پذیرش دین و آیین حق را قرار داده و در فطرت آن ها حس کمال جویی و حق جویی و حق طلبی را آفریده است. هم چنان که احساس بیزاری از ظلم، ستم، نفاق و گناه نیز در وجود آدمی نهاده شده است. زیرا ارادۀ پروردگار عالم بر این است که همۀ انسان ها با رضایت قلبی و خلوص نیت به آیین اسلام ایمان آورند.

وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ[۴])؛ «ولی خداوند ایمان را محبوب شما ساخت و آن را در دل هایتان آراست، و کفر و نافرمانی و گناه را مورد نفرت شما قرار داد، آنان [که دارای این خصوصیات هستند] رهیافتگان [به صراط مستقیم] هستند.»

در این آیه شریفه وَالْفُسُوقَ یعنی خروج از طاعت به سوی معصیت ۵] و الْعِصْيَانَ به معنای نافرمانی است. بدیهی است برای راه یافتن به حریم امن الهی، باید مهیا و آماده بود و خصلت ها و سجایای اخلاقی را در خود ایجاد نمود. البته ممکن است آمادگی پذیرش حق در فطرتِ پاک انسان ها، با گذشت زمان و بر اثر تماس با آلودگی ها کمرنگ شود و کم کم صفای دل آدمی از دست برود و کفر و عصیان به قلب وی غلبه یابد.

————————————————————————–

[۱]. نهج الفصاحة: ۴۴۸٫

[۲]. غرر الحکم و درر الکلم: ۵۰۱٫

[۳]. به مقتضای قاعدۀ لطف، هادیانی از سوی خداوند متعال برای هدایت گری تعیین می شوند، تا مکلّفان را برای اطاعت از خداوند تشویق نمایند و از معصیت و گناه بازدارند، تا اگر عقاب و عذابی در پی معصیت ها گریبان گیرشان شد، حجّت و دلیلی باشد؛ )وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا(؛ «و ما بر آن نبودیم که پیش از فرستادن پیامبری، امتی را عذاب کنیم.»

[۴]. حجرات(۴۹): ۷٫

[۵]. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم: ۹ / ۹۶٫

برگرفته از کتاب اسلام دین آسان نوشته استاد انصاریان

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
89 views مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 72
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


تبلیغات متنی